博士人材データベース(JGRAD)

JGRAD_logo3博士人材データベース(JGRAD)の登録はこちらから
※現在は、パイロット運用参加大学からの登録のみを受け付けています。

 

最新情報博士人材DBとは操作方法FAQイベント情報関連調査資料リンク

English

最新情報

  • 2016年12月12日 「博士人材が身につけるべきスキル」について、みなさんの御意見を募集します。
  • 2016年3月16日 博士人材データベースの御案内、操作マニュアルを更新しました。
  • 2016年2月12日 FAQを更新しました。

「博士人材が身につけるべきスキル」について、みなさんの御意見を募集します

博士人材データベース(JGRAD)に御登録の皆様へ

博士人材データベース(JGRAD)では、博士人材の皆様に「博士人材が身に着けるべきスキル」について御意見を伺うため、“情報提供型アンケート”を実施いたします。このアンケートでは、我が国におけるJGRADでの調査結果や、ヨーロッパ(EU)での調査結果の図を見ながら、“博士人材が身につけるスキルとは?” をテーマに、皆さんの御意見をお伺いするものです。
例えば、以下の2つの図を見て、皆さんは、どうお考えになりますか?

chart1
chart2

詳しくは以下のリンクを参照して下さい。皆様からの御意見をお待ちしております。

アンケート日本語版

アンケート英語版

御意見の募集期間: 2016年12月12日から2017年1月13日まで

集計結果の配信: 2017年春を予定

どうぞよろしくお願いいたします。

アンケート回答手順及び登録情報更新マニュアル

博士課程を修了・退学される方へ:博士人材データベースの登録情報更新のお願い

文部科学省 科学技術・学術政策研究所(以下、「NISTEP」)は、博士課程修了後のキャリアパスを把握するための情報基盤プラットフォームとして、博士人材データベース(以下、「JGRAD」)の構築を進めています。平成26年度よりJGRADのパイロット運用を開始し、平成27年度現在、29大学の御協力を得て、試験的な運用を継続しています。

このたびNISTEPは、博士課程在籍時の研究活動や修了後の職業等の状況に関する情報を分析し、その結果をJGRADの登録者である博士課程在籍者並びに修了者の皆様へフィードバックすることを通じて、今後のキャリアパス形成等に御活用いただくため、平成27年度に博士課程を修了もしくは退学される学生の皆様に対しまして、JGRADのデータの入力及び更新を依頼いたします。

1 入力期間
平成28年5月2日(月)~平成28年5月13日(金)※
(※平成28年4月中もJGRADに入力可能ですが、お問合せやパスワード再発行等の対応は5月2日以降になります)

2 入力対象
平成27年度に修了もしくは退学される学生

3 依頼事項
JGRADのWebサイト(https://hr.nistep.go.jp/)にアクセスし、次のURLに掲載されている手順書に従って、「C.課程修了時の情報」の入力と、「A.基本情報」、「B.課程在籍時の情報」の更新をお願いいたします。

回答の手順

4 個人情報の取り扱い
皆様から御入力いただいた情報は、個人情報の保護を遵守しつつ、科学技術政策及び人材育成政策の立案のための基礎データとして活用します。また、本入力による集計結果は、御回答くださいました皆様及びパイロット運用参加大学に対しまして、平成27年度の博士課程修了者の研究活動及び職業等の状況に関する情報として、JGRADのWebサイト等より御提供します。

5 お問合わせ先
文部科学省 科学技術・学術政策研究所
第1調査研究グループ 博士人材DB担当
jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jp
※(at)は@に置き換えてください。

博士人材データベース(博士人材DB)とは?

博士人材は、科学技術によるイノベーション促進の担い手として、社会での活躍が産学官より期待されているところです。文部科学省 科学技術・学術政策研究所(NISTEP)は、文部科学省の国立試験研究機関であり、社会における博士人材の活躍状況を幅広く把握するため、博士課程修了者の属性や、修了後の継時的なキャリアを追跡する情報基盤として、博士人材データベース(JGRAD)の構築を進めています。JGRADにより 、博士人材の研究活動や職業等の現況を把握するとともに、各種調査、分析等を行い、博士人材がより一層社会で活躍するための様々な政策立案に役立てていきます。

博士人材DB概要表

現在は、以下の29大学の御協力を得て、パイロット運用を行っています。今後、この運用結果をもとに早期に整備改変を行い、全ての博士人材を対象とした本格運用に移行する予定です。

【パイロット運用参加29大学】
北海道大学・東北大学・筑波大学・東京大学・東京工業大学・東京医科歯科大学・東京農工大学・お茶の水女子大学・電気通信大学・信州大学・豊橋技術科学大学・京都大学・大阪大学・神戸大学・奈良女子大学・奈良先端科学技術大学院大学・岡山大学・広島大学・九州大学・長崎大学・熊本大学・大阪市立大学・大阪府立大学・兵庫県立大学・慶應義塾大学・東京理科大学・首都大学東京・千葉大学・名古屋市立大学


操作マニュアル

操作マニュアル等は、以下より御覧ください。

質問&回答(FAQ)(2016年2月12日版)

Q1:博士人材データベース(JGRAD)にログインできません。
A1:以下の5点の可能性がありますので、可能性がある項目について御対応ください。

1)JGRADのURLを間違えている。
JGRADのURLは https://hr.nistep.go.jp/ です。URLを直接入力するか、当ページからのリンクをたどってください。

2)Basic認証のID・パスワードを間違えている。
JGRADは、セキュリティ強化のために、次の通り2段階認証としています。
———-
①Basic認証:JGRADのトップページが表示される前に求められる認証です。
②ログイン認証:トップページが表示された後、画面左上から「ログイン」するための2段階目の認証です。
———-
それぞれの認証でID・パスワードは異なります。例えば、Basic認証の際に、間違えてログイン認証のID・パスワードを入力しないように、御注意ください。

3)ログイン時に「博士IDによるログイン」をチェックしていない。
ログイン認証(トップページが表示された後、画面左上から「ログイン」するための2段階目の認証)において、通知されたID・パスワードを入力し、「博士IDによるログイン」をチェックしてから「ログイン」をクリックしてください。
2回目以降のログイン時は、JGRAD上でメールアドレスを登録していれば、IDではなくメールアドレスを使ってログインすることができます。

4)パスワードの「1 I l」や「O 0」を混同している。
パスワードを紙媒体で配付された場合、以下の文字を混同してしまうことがありますので、御注意ください。
———-
1(数字のイチ)
I(英大文字のアイ)

O(英大文字のオー)
0(数字のゼロ)

i(英小文字のアイ)
j(英小文字のジェイ)   など
———-

5)初回ログイン時に自ら設定したパスワードを、入力していない(2回目以降のログイン時)。
「ログイン認証」のパスワードは、初回ログイン時に、御自身で変更されています。2回目以降のログイン時には、御自身で設定されたパスワードを入力してください。

以上5点のいずれにも当てはまらずにログインできない場合は、迷惑メールフォルダを御確認頂くか、jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jpまでお問い合わせください。※(at)は@に置き換えてください。

 

Q2:トップページから「パスワードの再発行」をしようとしましたが、できません。
A2:JGRAD上にメールアドレスを登録していない場合、御自身でのパスワード再発行はできません。
その場合は、jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jpまでお問い合わせください。
※(at)は@に置き換えてください。

Q3:アクティベートしようとしたところ、通知メールが届きません。
A3:通知メールが迷惑メールに分類されたか、メールサーバーにおいて拒否された可能性があります。
お手数ですが、他のメールアドレスで再度お試しください。
それでも通知が届かない場合は、jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jpまでお問い合わせください。
※(at)は@に置き換えてください。

Q4:JGRADにログインした後に、入力画面をどのように表示すればよいかがわかりません。
A4:ログイン後の画面に表示される「My Portal」の上部の「編集」ボタンをクリックしてください。
「My Portal」が表示されていない場合は、左メニューにある「My Portal」をクリックして表示してください。

Q5:「My Portal」に入力した内容が、保存されていないことがあります。
A5:「My Portal」の編集画面には、「A. 基本情報」、「B. 課程在籍時の情報」、「C. 課程修了時の情報」、「D. 課程修了後のキャリア情報」という4つのタブがあります。各タブに入力した後は、各タブの下部にある「決定」ボタンをクリックして、タブごとに保存してください。

Q6:JGRADへの入力は、いつ実施すればよいですか。
A6:「A. 基本情報」と「B. 課程在籍時の情報」の2つのタブは、ID・パスワード情報を受領し、最初にログインした際に入力してください。
「C. 課程修了時の情報」タブは、博士課程を修了または退学する時点で入力してください。なお、このタブの「進路情報」は、修了・退学後の5月1日時点の情報を入力してください。
「D. 課程修了後のキャリア情報」タブは、修了・退学後に所属が変更となった際に入力してください。なお、入力時期や入力手続きについて変更がある場合は、その都度お知らせいたします。

Q7:JGRADに登録したメールアドレスを変更したい場合はどうすればよいですか。
A7: JGRADにログインし、「My Portal」の編集画面に進み、「A. 基本情報」タブにある「メールアドレス」欄を更新してください。

イベント情報

関連調査資料

リンク

Doctoral Human Resources Database (JGRAD)

JGRADyazirusikun

Click HERE to enter the “Doctoral Human Resources Database(JGRAD)”
※Currently, this is a pilot project only for pre-registered universities.

What’s New?

  • 12/15/2016 Request to Participate in 2016 JGRAD Survey “Skills for Career Development of Doctoral Students”
  • 3/16/2016 ”Guide on Doctoral Human Resources database” and “User’s Manual” were updated.
  • 2/17/2016 ”FAQ” was updated.

Request to Participate in 2016 JGRAD Survey “Skills for Career Development of Doctoral Students”

We are conducting a survey about “Skills for Career Development of Doctoral Students” and would like to hear your opinion. The survey is designed based on our research in Japan and other research in EU about “Important skills for doctoral students”.
For example, we will show you two visual data as follows and ask for your opinion:

chart1
chart2

For more information, please refer to the link below:

Japanese questionnaire

English questionnaire

Date of submission: December 12, 2016 through January 13, 2017
Date of distribution of the results: Spring 2017

The results summary will be also provided to all registered members of JGRAD.
If you would like to participate in the survey and learn more about the “Transferable Skills Training”, please register with JGRAD.

We appreciate your participation and value your opinion.

1st Policy-Oriented Research Group
National Institute of Science and Technology Policy (NISTEP), MEXT

Instruction

To members who will complete or withdraw from doctoral program: Please update your information registered to JGRAD

We, the National Institute of Science and Technology Policy (NISTEP) of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, are currently working on the Doctoral Human Resources Database (JGRAD) as an information platform for tracking the career paths of doctoral graduates. The JGRAD, the pilot operation of which began in FY2014, is continuing to operate on a trial basis as of FY2015 with the cooperation of 26 universities.

We would like to ask members who will complete or withdraw from their doctoral program in the year of 2016 to enter and update their information in JGRAD. We will use the information to analyze doctoral students’ research activities and career status of graduates. We will also send the analysis results to JGRAD members, both doctoral students and graduates, as feedback and allow them to utilize the data for their future career path formation.

1. Time
May 2 (Mon), 2016 to May 13 (Fri), 2016※
(※ It is possible to enter and update your information in JGRAD on April, 2016, however, JGRAD support team would not reply to your inquiries including password reissue until May 2, 2016)

2. Who
Students who will complete or withdraw from their doctoral program in 2015

3. How
Please access JGRAD’s website (https://hr.nistep.go.jp/) , enter information required in “C. Information after graduation” and update information entered in “A. Basic Information” and “B. Information during doctoral course” in accordance with the instructions posted at the following URL:

Instruction

4. Handling of personal information
We will comply with the protection of personal information and utilize the information you provided as the basic data for making science and technology policy and human resources development policy. We will also provide the analysis results, as information regarding research activities and career status of doctoral graduates of 2015, to members who cooperated with the data entry and participating universities of the pilot operation through JGRAD’s website.

5. Contact
National Institute of Science and Technology Policy
1st Policy-Oriented Research Group
jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jp
* Replace (at) with @.

Background and Purpose of the Doctoral Human Resources Database (JGRAD)

Doctorate recipients are expected from industry, academia and government to be leaders of science and technology for innovation. National Institute of Science and Technology Policy (NISTEP) is a research institution of Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) and constructs the Doctoral Human Resources Database (JGRAD) based on attributes and career information of doctoral graduates to provide a better understanding of doctorate graduates’ activities in the society. JGRAD not only offers a better understanding of doctoral graduates’ research and career status, it also helps with policymaking through various surveys and analysis to ensure the graduates play an active role in the society.

Guide and User’s Manual

Guide on JGRAD
JGRAD User’s Manual

FAQ(February 17, 2016)

Q1: I cannot login to Doctoral Human Resources Database (JGRAD).
A1: This may happen in the following 5 cases. Please refer to the solutions provided below.

1) The JGRAD’s URL is incorrect.
The URL of JGRAD is https://hr.nistep.go.jp/. Enter this URL directly or access from the link in this page.

2)The ID and/or password of basic authentication are incorrect.
The following 2-stage authentication is used in JGRAD to ensure better security.
———-
(i) Basic authentication: The authentication before JGRAD top page is displayed.
(ii) Login authentication: After the top page is displayed, on the upper left corner is the second authentication.
———-
Each authentication requires a different ID and password. Please make sure you use the correct ID and password at the basic authentication.

3) At login authentication, you did not check .
At login authentication (the second authentication from on the upper left corner of the top page), enter the ID and password that were sent to you and check before clicking .
If you register your E-mail address at JGRAD, you can use the E-mail address to login from the next login.

4) Entry error of “1 I l” and/or “O 0”.
If you have received the password on paper, please make sure you do not confuse the following letters.
———-
1 (numeric character: ONE)
I (capital letter: I)
l (lowercase letter: l)

O (capital letter: O)
0 (numeric character: ZERO)

i (lowercase letter: i)
j (lowercase letter: j)   etc.
———-

5) (After the second time login), you did not enter the password that you set at the time of the first login.
The password of Login Authentication is changed by each user at the time of the first login. After the second time login, you should use the password that you have set.

If you cannot find a solution from the above cases, please check your spam folder or contact jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jp.
* Replace (at) with @.

Q2: I tried to get my password reissued through “Forgot your Password” but failed.
A2: If you have not registered your email address to JGRAD, you cannot reissue the password by yourself. In this case, please contact jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jp.
* Replace (at) with @.

Q3: I tried to activate my account but I did not receive the notification email.
A3: The notification email was either placed in the spam folder or rejected by the mail server. Please try again using another email address.
If you still do not receive the notification, please contact jgrad-info(at)hr2.nistep.go.jp.
* Replace (at) with @.

Q4: After login to JGRAD, how to display the entry screen?
A4: Click at the top of displayed on the screen after login. If is not displayed, please display it by clicking in the left menu.

Q5: Sometimes, the information I enter into is not saved.
A5: There are 4 tabs on edit screen: , , , and . After entering any information under a tab, please click the button in that tab and save the information for each tab.

Q6: When should I make entry in JGRAD?
A6:<A. Basic Information> and <B. Information during doctoral course>
Please enter the necessary information after you received your ID and password and logged in for the first time.

<C. Information after graduation>
Please enter the necessary information when you complete or withdraw from the doctoral program. For <Career Information>in this tab, please enter the information as of May 1 after the completion or withdrawal of the program.

<D. Information of Career after graduation>
Please enter the necessary information when the department you belong to has changed after completion or withdrawal.

We will inform you every time when there is a change in entry timing and procedure.

Q7: What should I do if I want to change the email address registered to JGRAD.
A7: Login to JGRAD, go to edit screen, and update in tab.